15 Ekim 2008 Çarşamba

MANTAR DOSYASI


1. resim; Kanlıca mantarı kavurması.
Bayram tatilinde köye gitmenin en güzel tarafı bu mantarlar oldu.
2 gün yağan yağmur sonrası çevremizde pek çok mantar çeşidi gördük, tabi mantar bilinmedikten sonra oldukça tehlikeli bir yiyecek.
Bir bilene sormadan, kendimiz hiç bir mantarı toplamadık ve yemedik.
Ben zaten yemenin değil, resimlerini çekmenin derdindeydim.
Mantarlar hayrete düşüren yapıları ve görüntüleri ile beni hep büyülemiştir.
Keşke daha çok çeşitte mantar görüp, resimlerini çekebilseydim.
Resimlerini çektiğim diğer mantar çeşitlerini Muhterem'le Geziye sayfamda görebilirsiniz.




Amanita Caesarea

Üst resimde gördüğünüz tepsideki mantarların kırmızıya yakın rengi olanı, bu yıl ilk kez karşılaştığım yumurta mantarı.
Bu mantarın Latince ismi Amanita Caesarea, İmparator Mantarı olarak da bilinir.
Diğeri ise doğal mantarların içinde en sevdiğim tür olan kanlıca mantarı.
Bu mantarları halam bulmuş, pişirirsiniz diye bırakmıştı.
Halamın mantar bilgisine güvenirim, yıllardır topladığı mantarları yiyoruz ve İstanbul'da ki evine ziyarete gittiğimizde bile turşusunu kurduğu mantarlardan mutlaka bizede verir.
1. resimdeki körpecik kanlıca mantarlarını da yine halamın verdiği mantar turşusu ile pişirdim.

Amanita Caesarea
Yumurta mantarını ve kanlıca mantarını bol soğanla pişirip, servis yaptım.


Üst resimde ki mantarın ismi ak mantar, bazı yerlerde adı "ak melki-koç-koçak mantarı" olarak geçiyor.
Kanlıca mantarı ile aynı ailedenmiş.
Süt gibi bir sıvısı var, tadının acı olduğu söyleniyor.
Hatta bazı yerlerde adı "biberli" diye geçiyormuş.
Mantar toplamaya çıktığımız gün en çok topladığımız mantar çeşidi bu oldu.


Ak mantar daha önce görmediğim tatmadığım bir mantar türü hele birde "tadı acıdır, tadı pek iyi değildir" dendi o yüzden pişirmeye niyetim yoktu.
Fakat turşusunun tadının çok iyi olduğunu, turşu olarak daha çok tüketildiğini söylediler.
Bende verilen tarifle bu mantarın turşunu kurdum, şimdi turşunun olmasını ve tadına bakmayı bekliyorum.
Ak Mantar turşusu için; Ak mantar, sarımsak, sirke ve su kullanmadan Fersan turşukurdan yararlandım.
Bu mantar çürümekte olan yaprakların altında büyüdüğü için üzeri çok kirli, temizlemek için suyun içinde beklettim, hatta sünger ile üzerini biraz ovdum.
Temizlenen mantarları çok az haşladım, soğuttum ve sarımsak ile birlikte hazır turşukur suyu kullanarak hazırladım.
O an elimde yoktu ama daha sonra turşunun üzerine kereviz sapıda ekledim.
"Afiyetle Kalın"

Diğer mantar tariflerim için, bakınız;

Köfteli Mantar Kebabı

Fırında Beşamelli Mantar 

Mantarlı Pide

Hellim Peynirli Mantar

Mantar Mantısı

Kanlıca Mantarlı Makarna

Kremalı Mantarlı Makarna

Mantarlı Tavuklu Güveç

Kaşarlı Mantar 2

Köy Mantarı

Arpacık Soğanlı Mantar Sote

Fırında Kaşarlı Mantar

Mantar Çorbası

Mantarlı Pilav

Mantar Soslu Makarna

Mantarlı Gül Böreği

Kanatlı, Mantarlı Patlıcan

Brokoli ve Mantarlı Fırın Makarna 

Mantarlı Biberli Sosis

Mantarlı Yumurta


*Muhterem'le Geziye güncellendi.
Doğal ortamda ki halleri ile mantar çeşitlerini görmek isterseniz, bakınız;
Muhterem'le Geziye-Doğal Mantarlar

13 yorum:

  1. ya bunlar cok guzeller..eşim gorse bana da banada bırde tavukla beraber pişir derdi:)

    muhterem ellerıne saglık canım..
    sevgılerımle

    YanıtlaSil
  2. MANTARI BEN DE ÇOK SEVERİM AMA ÇEŞİTLERİNİ BİLMEDİĞİMDEN ÇEKİNİRİM YEMEYE. RESİMLERİN VE BİLGİLERİN İÇİN TEŞEKKÜRLER...

    YanıtlaSil
  3. Adsız21:58

    canım resimlerini görünce mantarlara bende hayran oldum.mantarı her türlü yerim.kızartmasını yemeğini pilavını ama turşusunu hiç yemedim.eminim ki onuda severim..
    ellerine sağlık yemekte çok güzel olmuş.sevgilerimle

    YanıtlaSil
  4. Canım bayıldım mantarlara, çocukluğumda bolca yerdik kanlıca mantarı, bir başkadır onun lezzeti, her cuma pazardan bolca alırdı annem ateş yakar, üzerinde saçda pişirirdik,ah şimdi burada görünce aklıma geldi. Ama şimdi cesaret edip alamıyorum ben,ama kültür mantarlarında da kesinlikle bu lezzet yok, ne çareki onlarla nefsimizi köreltiyoruz,ellerine sağlık güzelim, muhteşem görünüyorlar, afiyetler olsun, sevgilerimle öpüyorum...

    YanıtlaSil
  5. Öncelikle merhaba.
    Yazinizi gördüm ve dayanamadim tüm sayfanizi ve fotagraflari inceledim.
    ben tam bir mantar hastasiyim.
    aslinda ben bir köy kiziyim.Fakat hic mantar toplamaya gitmemistim.Daha gecen seneye kadar.Buradada yetisdigini ögrenince bizde ormanda gezintiye ciktik.Birde ne görelim.Sizin ak mantar dediginiz piynar melkileri.Hemen topladik.ne kadar zevkli bir ismis mantar toplamak.Kanlica mantarina biz cam melkisi diyoruz.Cok lezzetlidir kendisi.Burada bulamadim su ana kadar.fakat ak mantara tepside unlu olarak kizartilana bayilirim.tursuyu hic denemedim.
    Resimleri görünce dayanamadim.belki bugün bizde gideriz mantara.
    köydede artik buluyorlarmis.Ilk cikanlara cincile derler bizim oralarda.üstleri biraz siyahdir.Sizinkilerin icinde göremedim.
    Neyse insallah bende bulur ve yayinlarim.
    Sizide beklerim bloguma.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  6. 24 VE 25 ALABILIRSEN SEVINIRIM..COK COK TESEKKURLER..YUREGINE SAGLIK..SAYFAMA OKUDUGUNU YAZARSAN SEVINIRIM

    SEVGILERIMLE..

    YanıtlaSil
  7. CANIM SANIRIM BIR HATA YAPTIM:((24 VE 25 CUZ..OLACAK SENIN...

    BIR SURU SAYFAYA YAZI YAZINCA ŞAŞIRIYORUM:((((

    SEVGILERIMLE..

    YanıtlaSil
  8. Adsız18:21

    canım bezeleri beğendiğine çok sevindim.çok güzel bir tarif 2 tepsi çıkıyor kapış kapış bitti.püf noktalarına dikkat edersen eminim çok güzel olur.seninde benden daha iyilerini yapıcağına eminim.sevgilerimle nilgün

    YanıtlaSil
  9. Adsız15:14

    Çok harika görünüyor.
    Mantara bayılırım.
    Sizde ne güzel yapmışsınız.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  10. Merhaba.en sevdiğim şey desem mantar için:-))) birsürü aldım dolaba koydum,tuzlusunu aldım:-)))resimler süper.sevgilerimle

    YanıtlaSil
  11. hiç bu kadar mantarı bir arada görmemiştim.tabii bu kadar çeşidide.

    YanıtlaSil
  12. MANTAR TUŞUSUNU İLK GEÇEN SENE YEDİM BULSAKDA YAPSAK AMA NERDEEE:) ELLERİNE SAĞLIK MANTARIN HERŞEYİNE BAYILIRIM ZEHİRLİ OLMADIĞINI BİLSEM HERTÜR MANTARI YERİM ABLACIM SİZE AFİYET OLSUN

    YanıtlaSil
  13. Aaaaa ne değişik mantarlar varmış öyle:) Mantar turşusu da nefis görünüyor ama ben hiç yemedim, tadını da bilmiyorum, eminim güzeldir.

    YanıtlaSil

Yorum yazmak için;
Google hesabınız yoksa "Anonim" bölümünü işaretleyerek yorum yazabilirsiniz.
İsminizi yazmayı unutmayın!...